Att missbruka sin "makt"?

När jag stegade in på systembolaget igår förmiddag såg jag att vaken kollade... nej glodde på mig. Jag sket i honom och gick med bestämda steg mot cideravdelning. När jag stod där och valde flaskor kände jag i ögongrån att han kikade på mig och hade rört sig närmre. Jag gav honom ett ont öga och ökade avståndet mellan oss. När han kom tillräckligt när för att vara ett tomt systembolag kollade jag på honom med frågade blick.
- Jaha, och du har fyllt 20? sa han med överlägsen röst.
- Ehe, ja?
Så kollade jag bort och tyckte han var otroligt påhoppande och kränkande med hans attityd och röstton.
- Och du har legitimation med dig? fortsatte han.
Jag blev så arg och frustrerad att jag började skratta.
- Eh, ja. Vill du se eller vad är det med dig?
- Nej jag bara undrade... sa han då!
Bara undrade!?
- Men vafan... sa jag samtidigt som jag hånskrattade honom tyst och gick till vinavledningen istället för att bli av med äcklet.

Är detta ok? Jag kände mig oerhört kränkt och kände fruktansvärt obehag av denne man som smög sig på på detta underliga vis.
Är det inte personalens uppgift att ta reda på vem som får köpa o inte? Desutom bör man väl få befinna sig i affären om man inte är tjugo fyllda än?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0